بمناسبتت عروج ملکوتی استاد دکتر طاهره صفارزاده مؤسسه فرهنگی خاتون قلم طی مراسمی با حضور اساتید و فرهیختگان و اهل قلم یاد دکتر طاهره صفارزاده را گرامی داشت.

در این مراسم ، فیروزه حافظیان مؤسس و مدیرعامل خاتون قلم گفت: دردستور کار خاتون قلم نکوداشتی برای خانم دکتر صفارزاده بوده که متأسفانه به تعویق افتاد و با عروج ملکوتی این بانوی گرانقدر علاقمندی و همیاری علمی که ایشان به اهداف خاتون قلم داشتند ما یاد بودی را در دفتر خاتون قلم و گرامیداشت ایشان برگزار می کنیم. و با سخنرانی اساتید و فرهیختگان درباره کارهای بزرگ و قرآنی خانم صفارزاده از مقام عرفانی ایشان تجلیل می نماییم. در این مراسم خانم دکتر دبیران استاد دانشگاه در باره قرآن پژوهی و ترجمه قرآنی دکتر صفارزاده، خانم منیزه آرمین نویسنده ، منتقد و هنرمند گرانقدر درباره شعرهای اجتماعی استاد صفارزاده، استاد حمید سبزواری ،فرزانه یاورزاده از اعضای خاتون قلم غزل تاجبخش استاد مهاجرانی دکتر شهربانو عریان( چهره ماندگار) شهلا حبیبی و…. درباره صفارزاده شعر خواندند و سخنان ارزنده ای را در تقدیر و تجلیل از ایشان بیان کردند .

تصاویر مربوط به مراسم گرامیداشت خانم دکتر صفارزاده در دفتر مؤسسه خاتون قلم


“سخنرانی خانم فیروزه حافظیان در مراسم بزرگداشت دکتر طاهره صفارزاده در دفتر مؤسسه فرهنگی خاتون قلم شنبه ۹آذر ماه ۱۳۸۷”

بسم الله الرحمن الریم
ن والقلم وما یسطرون
ما ایستاده
ما در حرکت
ما مردمان تماشاگر
ما مردمان تماشایی! (سفر پنجم)

از آن زمان که در مسیر شعر و شاعری حرکت کردم و با نظر و رهنمودهای استادان صاحب نظر و اهل فن به تنظیم و انشاد سروده هایم پرداختم و مورد نقد استادان عصر خود قرار گرفتم. همواره شخصیت مطرح استاد دکتر طاهره صفارزاده مرا به تفکر و اندیشه واداشت و یک نوع تفاوت سبکی و اندیشه ای در سروده هایشان می یافتم.
از اوان نوجوانی تا به امروز سروده های ایشان با مضامین بدیع و تازه مرا به جستجو و پژوهش وامیداشت نبوغی را که در شیوایی بیان خانم صفارزاده احساس می کردم همواره موظف می شدم تا ایشان را از پیشکسوتان شعر نو تازه و بیع و ابتکارآمیز بداتم و مطالعه اشعار ایشان علاوه بر لذت احساس یک نوع آموزش الفبایی شعر را در من ایجاد می کرد.
ایجاد شور و شعف و شناخت کلام الله که با ترجمه فصیح و بلیغ دکتر صفارزاده در مردم دنیا شور و تحسینی به وجود آورد، برای من وامثال من عزت و افتخاری آفرید که یک زبان اقرار میکنیم که موهبت و عنایت خاص پروردگار می تواند مایه و سرمایه این ترجمه کرامت بار باشد. در نوجوانی در میان کتابهای خطی و قدیمی و نفیس پدرم کتاب سفر پنجم ایشان را یافتم و از آغاز تا پایان کتاب را با شوق و شعف فراوان خواندم و عبارت های به قول خودم دلنشین تر را یادداشت کردم و در ساعات تفریح برای هم مدرسه هایم خواندم. چه زیبا سروده اند:
صدای اذان می آید!
صدای خوب بلال
و او به سوی نمازی عظیم می آید.
و ما همه با او
با سلیمان
در ایوان
ایوانی از برابری و داد (سفر پنجم)
بزرگترین دغدغه شوق انگیز من چه در موضع مسئول مؤسسه فرهنگی خاتون قلم و چه به عنوان یک دوستدار و ارادتمند به بزرگان اهل قلم این بود که سپاس و تکریم پیشکسوتانی را که عمر خود را صرف تعالی فرهنگ ایران زمین کرده اند از نخستین تکالیف و وظیفه خود بدانم با این باور که شکر نعمت، نعمتت افزون کند.
گسترش فرهنگ ایران زمین و محفوظ داشتن امانات پیشینیان در همین یادمان های مختصر یا مفصل وجود دارد.
با این اعتقاد به برنامه ریزی پرداختم و نخستین چهره سرافرازی را که جهت تبرک یافتن خاتون قلم قرار دادم.
زنده یاد استاد دکتر طاهره صفارزاده بود که ایشان متواضعانه دعوت ما را پذیرفتند اما متأسفانه این افتخار نصیب ما نشد.
و به قول خودشان :
….. و حق آب است
تبدیل می شود و می ماند
تبدیل می شود و راه می ماند.
سلول های عشق سلول های راه از ماه و سال قرن میرند
و گامهای عاشقانه آنان پرواز بالهای بلند است. (سفر پنجم)

امروز بلندای پرواز ایشان به بلندای کرامتی اعجازگونه می ماند.
ما در این نشست ساحت پرارجشان را بزرگ می داریم و از قول ایشان اقرار می کنیم که: قبیله عاشقان را مرگ نیست این اسوه فرهنگ و هنر نیز از همان قبیله بی مرگ و سرمدی است که جاودانه می ماند و می تابد و مائده پر برکت فضیلت های ایران و ایرانی را با خط اسلام راستین ماندگار و ما را نگاه خواهد داشت. با سپاس از استادان بزرگ و صاحبنظران اندیشمند که دعوت ما را پذیرفتند. یاد این یار عزیز قرآن و ادب و فرهنگ ایران زمین را گرامی می داریم و ادامه برنامه را به ادیبان دانشمندان و صاحبنظران می سپاریم. با تشکر یک صلوات برای شادی روح خانم دکتر طاهره صفارزاده.

سخنرانی ها و جریان مراسم یادبود خانم دکتر طاهره صفارزاده در مؤسسه خاتون قلم به تدریج در این صفحات ملاحظه خواهید فرمود.

۱۳۸۷/۰۴/۳۰