دکتر حکیمه دبیران

استاد دانشگاه خوارزمی و عضو انجمن عرفان اسلامی

 

چکیده: عارفان بزرگی از ایران، با سفر به شبه قارّه هند، به پیشبرد امور مردم آن خطّه در آشنایی با دین مقدّس اسلام و گسترش آن کمک کرده‏اند. علّامه سید ابوالحسن حافظیان (ره) خالصانه به کشمیریان در زمینه‏های گوناگون و رفع مشکلات آنان گامهای مؤثّری برداشته و در دعوت ایشان به پذیرش اسلام اهتمام ورزیده است.

از جمله کارهای ارزنده این عالم بزرگوار می‏توان به ساختن مسجد در سرینگر کشمیر، ایجاد یک سکّو در فضای ورودی صوفی پوره، برای نشان دادن جهت قبله به مردم آن سرزمین، ترغیب جوانان به تحصیل علم و آوردن هدایایی چون دفتر، قلم و مداد به منظور تشویق آنها اشاره کرد. اینجانب در سفر به کشمیر در سال ۱۳۸۸، به موقعیت والای مردمی علّامه سید ابوالحسن حافظیان (ره) بیشتر پی بردم. به نظر می‏رسد این امر بخاطر جامعیت ایشان یعنی داشتن رفتاری حسنه و تعهّد، بویژه تقوای وی بوده باشد. در این مقاله برانم که برخی از صفات وی را که در خطبه متّقین نهج البلاغه امام علی (ع) هم مشاهده می‏کنیم نشان دهیم. به شهادت آثاری که موجود است علّامه حافظیان (ره) یک فرد متّقی و خداترس بود، به درستی و راستی سخن می‏گفت، مشی او در زندگی میانه روی بود و با مردم به خوبی و فروتنی رفتار می‏کرد مانند آنچه علی (ع) در خطبه همّام در وصف منّقین فرموده است.

این امر گواه توجّه عمیق و تفکّر دقیق علّامه سید ابوالحسن حافظیان (ره) به نهج البلاغه است و نشان می‏دهد که ایشان در وفق دادن اخلاق و رفتارخود با آنچه امام در وصف متّقین فرموده، همواره کوشیده است.

اینجانب با مشاهده لوح محفوظ و تأمّلی در آن، به این نتیجه رسیدم که درباره شخصیت والای ایشان بویژه دانش او باید بیشتر مطالعه و تحقیق کرد. این عالم وارسته در حیات خود شرحی بر لوح محفوظ نوشته و هدف از اقدام به چنین کار شگرفی را تبیین کرده است. جنّه الاسماء یکی دیگر از آثار ارزشمند ایشان، نگارشی از اثری به همین نام منسوب به امام علی (ع) است.

کلید واژه: علّامه سیّد ابوالحسن حافظیان (ره)، متّقین، تطبیق با نهج البلاغه

 

 

فایل پیوست را از لینک زیر دانلود فرمائید.